Laxfilé med ugnsbakade rotfrukter

Det fick bli något av en fredagsklassiker idag, eller ja.. det brukade vara en fredagsklassiker, nu på senare tid har det ofta blivit något annat, speciellt som jag tränar på fredagarna numera och behöver nåt snabbt när jag kommer hem. Idag gjorde jag ett undantag alltså och stekte en laxfilé i ugn kryddad med citronsaft, citroncest, havssalt och nymalen svartpeppar. Till gjorde jag vanlig potatis, rödbeta och rödlök i ugn, kryddade med havssalt, svartpeppar och avokadoolja. Gjorde också en sås på yoghurt, kesella, citronsaft, basilika, örtsalt och svartpeppar. Som alltid också en grönsallad, nu med tomat och dadelbalsamvinäger. God middag helt enkelt, blir sällan misslyckat.

Jag är dock kinkig på laxen och faktum är att jag inte ens tyckte om lax förrän jag tillagade den själv efter recept för några år sen. När den blir så där saftig så den bara faller isär så är den som bäst. Det finns flera sätt att få till det, men jag brukar oftast köra på känn och idag blev det ca 7-8 minuter i 225 grader. Annars är nog det bästa sättet en helt tinad filé som man lägger i folie och gör ett tätt paket av. In i ugnen på 120 grader i 20 minuter och jag lovar, den blir perfekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0