Favabönsrisotto med lågtemp-lax

Trots att jag hade bråttom så hade jag bestämt mig för att göra risotto och eftersom jag köpt hem frysta favabönor så ville jag prova på en variant med dem. I ugnen stekte jag under tiden en lax, med salt, peppar, limesaft och lite buljong, i foliepaket på 125 grader. Risotton gjorde jag med bara ris, vitt matlagningsvin och buljong. Till det stekte jag i smör lite finhackad chili och vitlök och la sen till favabönorna och stekte tills det fick lite färg. I slutet av risottokokningen rörde jag ner favabönssteket och lite riven pecorinoost. Laxen blev lite salt, men annars var det en kanon måltid från början till slut! Nu ska jag iväg på Phazerzoon!




Kommentarer
Postat av: rättning?

att lågtempa ngt sker i så låg temp som möjligt, max ca 100-120 grader. Men iof framgår inte om du ville lågtempa laxen.

2009-03-28 @ 17:05:28
Postat av: rättad?

Det jag mena är att de lät som en väldigt hög temperatur på laxen. personligen skulle jag köra laxen i 70 grader. Olle

2009-03-28 @ 17:08:56
Postat av: Eva-Stina

Du har förmodligen alldeles rätt, originalreceptet och kocken jag lånade receptet ifrån från första början påstod att det var lågtemp på 120 grader och det var även den temperatur jag hade tänkt, men det råkade bli 125 såg jag sen.. nåja :) Jag vet inte så mycket om matlagning ännu, lär mig nya saker varje dag och det är bra du säger till..! Jag har aldrig provat på så låg temp som 70 grader, hur lång tid ska den vara inne då ungefär? Gissar att det inte är en snabblunch det handlar om ;)

2009-03-28 @ 17:38:03
Postat av: rätt?

Du kan sätta i så låg temp som kärntemperaturen i köttet skall f, ex 65 grader på en bit kött då sätter du ugnen på 65 grader o tar ut köttet när temperaturen har nått 65 grader. tar våldigt lång tid beroende på storlek och kött, lycka till

2009-03-28 @ 19:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0