Linssoppa

Jag får lov att fuska lite idag och ta mammas hembakta bröd som dagens matsak jag inte provat förut (jag har faktiskt inte provat det tidigare och det var ju ett tillbehör till maten :P ), för det har varit lite ont om tid och dessutom insisterade mamma på att hon skulle laga linssoppa och eftersom det är trevligt att bli bjuden på mat så tackade jag ju inte nej. Nu blev det inte helt oväntat jag som lagade soppan ändå, pga att mina föräldrar flängde iväg för att kolla på studentbalen, men nåja. Det är väl bara att vänja sig, jag fick ju laga middagen i helgen också. Ingen vila för en kock ;) Fast det är klart jag inte kallar mig själv för det än, inte på långa vägar. Någon får nog tillskriva mig den titeln när de tycker jag är värd det.

Linssoppan var en enkel variant (finns det någon svår?) som jag gjorde genom att först fräsa en finhackad gul lök, 3 mellanstora tärnade potatisar 3 dl linser, 1 msk finriven ingefära och curry. Därefter hällde jag på en liter buljong (av grönsaksbuljongtärningar, 2 st), tillsatte lite sambal oelek och så fick det puttra i ca 10-15 minuter så var det klart. Exakt recept, jag vet, det blir så när mamma har ett finger med i spelet. Det kanske ni bara är glada över :) Nu råkade jag vara så hungrig att jag helt förträngde att jag faktiskt brukar ta kort på upplägget, så det blir en soppan-i-grytan-bild och brödet utan pålägg. Tråkigt, jag vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0