Kycklingfilé, smörstekt svartrot & fetaostkräm

Matsak som jag ännu inte provat - svartroten. Den dagen vi hade grönsakshandlaren på besök på skolan så fick jag upp ögonen för den på allvar. Innandess har jag faktiskt inte ens tänkt tanken på att använda den. Så är det nog för många med mycket som finns i grönsaksdisken. Det man inte känner till eller provat tidigare hamnar sällan i varukorgen. Numera är det som tur var väldigt enkelt att ta reda på hur man tillagar något, det är ju bara att googla.

När det kommer till svartroten så skulle jag föreslå att man tar på sig gummi- eller plasthandskar innan man skalar dem. De har nämligen någon form av kåda-liknande substans på sig som är precis lika svår att få bort som vanlig kåda. Utöver det var det inga problem. Jag skalade dem under rinnande vatten och la dem direkt i saltat vatten, detta för att undvika missfärgning. Citron går också bra. Sen skar jag till decimeterstora bitar och kokade dem i ca 10 minuter. Till sist stekte jag dem i smör lite snabbt, bara så de fick lite färg.

Till hade jag kycklingfilé. Det var en stor en så jag delade den på längden, dels för att få en mer lagom bit och dels för att det går fortare att få den genomstekt. Kryddade med "chicken steak"-krydda, salt, svartpeppar och chili. En sås ville jag ha till också och det fick bli en enkel fetaostkräm som jag gjorde genom att mosa fetaost tillsammans med lite kesella och yoghurt. Till servering blev det sallad, körsbärstomat, svartrötterna på mumsig avokado, såsen och kycklingen. Grym fredagsmiddag!


Kommentarer
Postat av: Filibabba

ååh vad gott!! :D

2009-06-06 @ 10:04:24
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0