Alpmüsli med grape & hjortron

Det här är fortfarande den godaste frukost jag ätit och den blev ännu godare nu när jag använde mig av alpros sojadryck. Alpmüsli förbereder man kvällen innan genom att blanda ihop torrvaror som man gör då man ska koka gröt, antingen bara havregryn eller andra gryn, men man kan också som jag gjorde, blanda ner kanel, salt och dadelbitar. Sen häller man över valfri mjölkdryck, mängden får man bestämma utefter hur lös man vill att müslin ska vara. Jag hade nog 1,5 dl iallafall. Det verkar för löst på kvällen, men havregrynen har hunnit suga åt sig mycket vätska till morgonen.

Imorse tog jag helt enkelt bara fram den inplastade skålen, skyfflade över det krämiga innehållet till en djuptallrik, hällde på fil runtom, filéad blodgrape och valnöt på och som pricken över i, några klickar med hjortronsylt i filen. Gudomligt gott! Till blev det också en macka med kesella, rökt kalkon och gul tomat.  Idag blir det ett kvällspass för min del, med middagspaus vid halv fyra. Förhoppningsvis hörs vi då.


Kommentarer
Postat av: Molly

jag kan tänka mig att din frukost var himmelsk, bara en massa gott ju :)

med mig är det bara bra :) själv? :)

ha det fint! kramar

2009-06-10 @ 20:54:49
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0