Sköna dagar

Tillbaks i Strömsund igen, efter två dagar ute i skogen. Det är trivsamt ungefär så länge eftersom jag sen blir alldeles för rastlös. Första dagen blev det inte mycket mer än att traska omkring lite bland gårdarna och nere vid sjön, träna lite styrketräning och läsa i min bok. Frukosten blev en blandning av kesella, keso och mammas jordgubbar från ifjol (nerfrysta givetvis), havrefras och en macka med philadelphia, avokado och zucchini. Middagen blev rester som fanns i kylen, men inte vilka rester som helst. Vad sägs om röding och färskpotatis? Till det gjorde jag en dressing av kesella, creme fraiche, dijonsenap, örtsalt och kapris. Inte varje dag man får äta röding!




Härligt att kunna sitta ute och äta frukosten!

Mina föräldrars stuga.

Bilder från mammas rabatter



Lagårdsbotten och brunnen som knappt syns till vänster. Den använder vi bara när det är kris.

Bilder nerifrån stranden.



Dag två, alltså idag, så började jag med frukost förstås, yoghurt med blåbär från frysen, äpple, müsli, plus en macka med avokado, keso och tomat. Sen fortsatte jag med att tvätta, klippa gräsmattan och sen hänga tvätten. Därefter hade jag först tänkt springa, men kände av benhinnorna, så istället cyklade jag in till det lilla samhället Hoting som ligger 1,5 mil från stugan. Väl där köpte jag en glass och satt sen på ett café i solen och drack kaffe. Stannade kanske i 45 min innan jag cyklade tillbaks igen. Onödigt tycker vissa kanske, men jag fick motion och nånting annat att göra för ett tag. Tillbaks i stugan så satte jag igång och förberedde inför middagen jag skulle bjuda mamma på.

Innerfilé av kyckling som jag stekte i små bitar, tagliatelle kokades al dente. Tomatsås skulle göras och jag hittade bara en sån där stor och bökig mackapär att öppna burken med krossade tomater, och innan jag lyckades hade nog de flesta svordomar skrikits för full hals. Till slut stekte jag iallafall finhackad gul lök och vitlök, hällde på krossade tomater, tomatpuré, sambal oelek, örtsalt, svartpeppar och finskuren persilja. När det puttrat ett tag hade jag också i strimlad zucchini och lite creme fraiche och så fick det puttra ett tag till innan jag hällde ner tagliatellen och rörde om ordentligt. På med kycklingbitarna, smulad fetaost, mer persilja och lite gul paprika på sidan om. Jättegott blev det och klart precis då mammas bil rullade in på gården. En skön middag ute på verandan och mango-isglass till efterrätt. Grymt härlig dag!





Nu ska jag bara ta det lugnt, uppdatera mig om vad som hänt i bloggvärlden och på facebook innan jag lägger mig och läser. Imorgon jobbar jag ett kort pass, mellan halv fem och nio på kvällen. Inte dumt!




Kommentarer
Postat av: E

Väldigt fina bilder! Får man fråga vad du har för kamera?

2009-07-03 @ 09:30:49
URL: http://peppblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0