Kycklingkassler med bulgur och basilikasås

Efter en skön promenad stekte jag kycklingkassler penslad med sambal oelek. Till kokade jag bulgur, tillsammans med russin och fänkål. När det var färdigt blandade jag ner hackad tomat och champinjon. Jag gjorde också en sås av kesella, vatten, basilika och lite örtsalt. Till slut toppade jag med hackad blandsallad. Jag tänkte att sötman från russinen och den syrliga såsen skulle mildra sältan i kasslern och det gjorde den förstås, men kassler har verkligen en salt smak som blir lite övermäktig till slut. Man ska nog inte äta det för ofta då jag misstänker att det är lite för mycket salt i förhållande till vad rekommendationerna säger.

Det pluggar jag faktiskt på just nu inför tentan och det som gäller för män är max 7 g /dag och för kvinnor max 6 g /dag. Målet är dock 5 g /dag, som motsvarar ungefär en tesked. Jag har alltid trott att jag vräker på för mycket salt, men när jag jämfört med andras uppfattning om vad som är salt så är det ganska stor skillnad. Kanske får jag ändå i mig för mycket, vem vet. Får se om jag orkar räkna på det någon dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0