Lite om bröd och en solskenspromenad

Vi fick lära oss en hel del saker igår som de flesta inte alls hade koll på sen tidigare, och jag misstänker att vi inte är ensamma. Det finns många saker att tänka på vid brödbak och jag ska ta upp de viktigaste:
  • Använd digitalvåg. Det är viktigt med exakta mängder för att få till ett bröd som håller samma kvalitet varje gång.
  • Degvätskan ska helst vara kall när man blandar till degen, speciellt om man använder bakmaskin, då temperaturen annars lätt kan stiga för högt och jästen dör.
  • Saltet ska inte tillsättas förrän efter halva tiden i matberedaren. Det ger degen mer elastisitet. Har man i den direkt i degvätskan dämpas dessutom jäsningen något.
  • Tillsätt allt mjöl direkt, dutta inte i eftersom. Gör man det så blir degen/brödet ojämnt, eftersom glutentrådarna är ojämnt bearbetade i degen.
  • Ekologiska mjölsorter ger de bästa degarna och de bästa t bröden, då de inte innehåller några onödiga tillsatser.
  • Ju, längre jäsning, desto bättre, då det är under jäsningen som smakerna kommer fram. En deg får gärna jäsa över natten.
  • En deg ska i snitt knådas i ca 15 minuter.
Det där med saltet och mjölet hade iallafall jag ingen koll på tidigare, och degvätskan har man ju alltid fått höra sak vara fingervarm. En väldigt givande och rolig dag i köket hur som helst!

Innan lunch idag tog jag mig ut på en skön promenad, solen skiner äntligen igen och det vore bara dumt att inte passa på, nu när jag ändå har påsklov och kan göra precis vad jag vill om dagarna :) Nu är det bara att hålla tummarna för att vädret håller i sig.


Skön skogspromenad i välkommet vårväder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0