Gröt med varmt äpple & kanel

Idag gjorde jag en helt vanlig gröt av havregryn, rågflingor och hirsflingor som jag kokade med sultanrussin och kanel. Till värmde jag äppelskivor med kanel och några korn rårörsocker på i micron tills de blev sådär härligt mjuka. Idag blev det faktiskt vanlig mjölk till gröten, jag hade det i vaniljsåsen igår. Längesen sist, men tänkte inte så mycket på det faktiskt, det smakar ju inte så mycket om komjölk.

En macka blev det också, med i min mening ett perfekt kokat ägg. Jag har hittat exakt rätt tid nu, ja uppenbarligen eftersom det blir lagom krämigt varje gång. Jag är så trött idag så det finns inte, och jag är så oerhört tacksam att jag ska få åka bil ner till Jämtland och inte behöver släpa med mina väskor på en buss.. för som det ser ut nu blir det inte bara min bag utan minst 2 påsar till. Det där med lätt packning är något jag aldrig kommer förstå mig på. Hur som helst så blir det nog ingen frenetisk uppdatering nu under påsken, men kameran och kamerakabeln följer med så får jag se om jag lyckas uppdatera lite ändå. Önskar alla en riktigt glad påsk!



Det perfekta ägget? Hur vill du ha ditt? Berätta gärna!



Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag vill ha mitt ägg lite mer hårdkokt än så. Gulan ska vara ljusgul, men det får inte bli överkokt bara. Då blir gulan så himla torr:S Preciiis hårdkokt ska're va! Älskar kokt ägg, men bara skivat på macka, avskyr att äta det rakt upp o ner. Speciellt med kaviar uhh!

2009-04-09 @ 09:09:22
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Sarah

Tack! Det betyder oerhört mycket att få höra sådana ord, att man kämpar bra. Det gör det faktiskt lite, lite lättare att fortsätta, när det uppmärksammas hur hårt man sliter.



Kokt skivat ägg på nybakad grov filmjölkslimpa är bland det godaste som finns. Äggröra och omelett är också gott, annars är jag inte överdrivet förtjust i äggrätter alls. Fast jag börjar lära mig att uppskatta pannkaka, nu vid snart 21 års ålder liksom:-P

2009-04-09 @ 10:13:34
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: molly

hej på dig!

hoppas att du får en bra påsk i jämtland :)

ta hand om dig! kram kram

2009-04-09 @ 12:54:29
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Anna

Så, vad är den rätta tiden för det perfekta ägget?

2009-04-09 @ 19:22:04
Postat av: Eva-Stina

Anna: Det kan ju vara en idé att berätta det ja :) Från att man lägger ner ägget i kokande vatten så är det 8 minuter som gäller. Tyvärr spricker det lätt om man inte är försiktig, men jag tycker det är så lurigt att få till det perfekt om man lägger i det i vattnet innan det kokar. Du gillar ägget krämigt alltså? :)

2009-04-10 @ 10:50:21
Postat av: Anna

Ja, jag brukar också köra på att lägga ner det efter att vattnet har börjat koka. Jag brukar inte så ofta äta mitt ägg på macka utan äter det istället löskokt vid sidan av, men det här såg riktigt gott ut så det blir till att koka ägget lite längre imorgon. tack för tipset :)

2009-04-11 @ 19:20:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0