Fiskgratäng med dijonsås

Jag har ju gjort mina försök att äta mer vitfisk och det går sådär för att vara ärlig. Men så kom jag på för ett tag sen att fiskgratäng är ju en väldigt tacksam rätt, både god och enkel att göra, så det fick bli dagens middag. Vitfisken var kapkummel som jag aldrig testat tidigare, men den påminde mycket om t.ex. alaska pollock i både smak och konsistens, helt ok alltså. Moset till gratängen gjorde jag på vanlig potatis och pumpa som fick koka i grönsaksbuljong. Moset kryddade jag med lite finmortlad kummin innan det fick göra fisken sällskap i formen. Jag la också till broccolibuketter, det är grymt gott till fisk överlag tycker jag.

Såsen smaksatte jag med dijonsenap, mortlad schezuanpeppar, mera kummin (tror jag), persilja och örtsalt. I övrigt hade jag i sojamjölk och två nypor maizenamjöl. Detta hällde jag sen över fisken och moset och skjutsade in i ugnen i ca 20 minuter i 225 grader. Det blev krämigt och gott, det måste jag säga. Däremot kommer jag ha mer senap i nästa gång, för meningen var att det skulle vara tydlig smak av den och jag märkte den faktiskt knappt. I övrigt är jag riktigt nöjd! Åt gratängen med sallad, champinjon, paprika och dadelbalsamvinäger, plus mer persilja och lite flisad mandel, som dock inte hamnade på bild.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0