Dinkelsallad med jordgubbs- & basilikadressing

Med inspiration från dagens frukost gjorde jag en dressing till middagssalladen med smak av jordgubb och basilika. Först kokade jag dinkelkorn och under tiden gjorde jag dressingen som jag mixade ihop av jordgubbar, kesella, basilika och sambal oelek. Sedan stekte jag lite snabbt röd paprika, zucchini, champinjon, finstrimlad galangal och favabönor från konserv med schezuanpeppar och örtsalt.

Vid serveringen hade jag dinkelkornen, sallad, groddar, favabönssteket, avokado, jordgubbssåsen, mer basilika och rostade pumpafrön. Det var en smakexplosion utan dess like och väldigt gott! Det var verkligen nåt nytt med jordgubbssmaker i en middag, men det fungerade väldigt bra måste jag säga. Och det är onekligen inbjudande med den rosa härliga färgen. Bönorna påminde lite om kikärtor i smaken, men med lite krämigare konsistens, vilket jag föredrar när det kommer till bönor. Nästa gång tror jag dock att jag väljer antingen galangal/ingefära eller schezuanpeppar istället för både och, då båda kryddorna är ganska framträdande.




Kommentarer
Postat av: Anna

Hur lyckas du hela tiden vara så underbart påhittig i köket?

2009-04-05 @ 18:57:13
Postat av: Eva-Stina

Roligt att du tycker det :) Jag vet inte riktigt hur jag fungerar faktiskt. Ofta kan jag när jag vaknar på morgonen börja fundera på vad jag kan tänkas vilja äta till middag, vad jag skulle kunna prova för kombinationer och ofta har jag en plan klar i huvudet tills det är dags. Jag gillar att tänja på gränser och testa saker som jag känner på mig kan fungera bra tillsammans. Sen om det blir bra eller inte är en annan fråga, men man måste ju misslyckas ibland för att lära sig :)

2009-04-05 @ 19:28:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0