Första advent

Ingen julstämning, ingen adventsstjärna, ingen glögg och inga pepparkakor. Magin försvann egentligen för många år sen, men i år är den verkligen frånvarande. Julen har tappat sin mening. Jag minns julen då jag var 12. Vi bodde då i en liten villa ute i ingenstans i Jämtland. En riktig gran stod i vardagsrummet, där också mamma och pappa hade sin säng på den tiden. Vi är en stor familj och som sagt, villan var liten. Hur som helst.. jag vaknade kl 6 på morgonen, smög nedför trappan och satte mig på sängkanten framför julgranen. Den glittrade och glimmade och det knäppte sådär som det bara kan göra i en riktig julgran. Den där känslan jag hade då, den glömmer jag aldrig.

Det är lite ledsamt att veta att den aldrig kommer igen, men jag antar att det är så för de flesta. Högtider är för de små, allra mest julafton. Som vuxen handlar det mest om att proppa sig full med julmat och julgodis och sen ligga och må dåligt i soffan framför kalle anka, som bara står på för sakens skull. Jag kan spela upp eländet i mitt huvud sekund för sekund om jag så skulle vilja. Men vem vill det. Sen Arne slutade som mysfarbror i tv på julafton så är det bara inte värt det längre.

Julklapparna då? Jag har försökt få bort den onödiga detaljen i flera år nu, men det är bara att konstatera. Vissa vanor sitter i för starkt, för jag vägrar tro att min familj är så giriga att de måste ha julklappar varje år för att de vill ha saker. Jag kunde inte bry mig mindre. Och jag avskyr att öppna paket, inse att det är något jag egentligen inte vill ha och att jag sen iallafall måste låtsas att det är det. Vill jag ha något så köper jag det själv. Hela den här hösten har jag köpt julklappar till mig själv - och jag är sjukt nöjd. Jag behöver inget mer. Men som sagt, jag kan inte stoppa det här tramset, så i år har jag helt enkelt sagt att jag köper inga julklappar och ni köper inget till mig. Punkt. Jag bakar julgodis som jag bjuder alla på, det är mitt bidrag till årets julafton. Och jag är grym på att baka julgodis.

Så det blir inget julpysslande idag eller pepparkaksätande, men nu måste jag börja med kemin. Varför kan jag inte tycka att det är kul? Det hade ju verkligen förenklat det hela. Hoppas ni andra kan känna en gnutta julstämning iallafall, jag önskar trots allt att jag kunde det.


Dagens frukost: proteingröt med dadel, hallon, mandlar och sojamjölk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0