För det var ingen vanlig dag..

..nej, det var ju min födelsedag. Tänkte försöka återge den på bästa möjliga vis. Till att börja med så måste jag säga att jag har de allra sötaste kompisar man kan önska sig. Vid morgonkaffet på skolan så fick jag vackra gula rosor, ett födelsedagskort och en topp som jag provat tidigare men inte riktigt hade råd med. Otroligt gulligt! Jag som hade trott att min födelsedag skulle krypa obemärkt förbi.. hade hur som helst inte kunnat önska mig bättre födelsedagsväder heller, solen strålade från klarblå himmel och det var varmt. Till lunch satt jag och E ute på gräsmattan vid den lilla vattenmassa som finns i mitten av campusområdet, och vi var inte ensamma. Jag tror att varenda student hade åtminstone en timmes längre lunch än vanligt, vilken otrolig dag det var. Efter det tappade jag verkligen lusten till att sitta nere i en mörk datasal och plugga, och behövde dessutom skynda hem för att städa innan min mamma och moster skulle komma.

Väl hemma så hann jag inte ens dra fram dammsugaren innan de plingade på dörren. Typiskt! Men de skulle iväg och handla så jag fick en chans att städa iallafall. Så jag fejade på som en galning, bytte om till en lite mer fancy födelsedagsoutfit och ja..sen då? Var höll de hus? En timme gick och jag ringde och var lite sur för att de dröjde. Tänkte att de säkert gått vilse bland Ålidhems identiska tegelhus. Nej nej, de var på väg, snart så skulle de komma. Ca 20 minuter senare dök de till slut upp, men nu hade de min lillebror med sig, vilken överraskning! Han hade åkt ända från Strömsund med buss för att vara med och fira mig, verkligen kul och verkligen oväntat. Vi fikade lite här hemma och så fick jag lite presenter. Tänka sig att jag fortfarande får det fast jag är så gammal. Otroligt bra presenter iallafall, dels två kaffetermosar fast av olika slag. En sån som jag kan ha med mig på t.ex. skolan och en som man häller upp kaffet i här hemma för att det ska hålla värmen men inte bli bränt.. helt perfekt.
image225image226

Så var det dags för stan. Vi hjälpte min lillebror hitta kostym till studenten på dress man och efter lite strosande på stan letade vi oss fram till restaurang Gandhi. Det hade säkert blivit hur bra som helst om jag hade valt rätt mat. Nu valde jag nog den tråkigaste av alla, den smakade verkligen ingenting. Som tur var hade mamma beställt nåt starkt så jag nallade av henne. Kaffet var underbart iallafall. Och så bion. Den var ganska seg och gjorde mig dessutom riktigt deprimerad. Den handlar ju om två gubbar som snart ska dö och som försöker hinna med så mycket som möjligt innan det är dags. Där satt jag och blev helt förstörd. Ett år äldre, fortfarande inte hunnit med något av värde känns det som, och som Morgan Freeman sa i filmen, det var mycket han tänkt göra men 45 år går väldigt fort. Jag tänkte bara, jaha, jag kommer vara pensionär innan jag vet ordet av och sen är det försent. Så kanske inte det mest lyckade valet av film. Men ja..

Min favorituteservering i Luleå, Roasters


Det härligaste med gårdagen måste vara hur hela Umeå stad verkade ha vaknat till liv, inte bara här på Ålidhem. Uteserveringarna var öppna, sorlet från alla människor som hade hittat dit var som musik för öronen, jag gillar verkligen den biten av sommaren. Och det är den jag kommer sakna mest i sommar då jag är i Strömsund. Jag tror de har en uteservering, men där lär jag inte sitta i vilket fall. Jaja. Musik spelades iallafall och folk satt på gräset vid vattnet och myste. Underbart.

Till slut skulle vi åka buss hem, men eftersom jag numera är ett år äldre och en aningens mer förvirrad (även om jag inte trodde det var möjligt) så fick jag oss att hoppa på fel buss och vi hamnade i Ersboda av alla ställen. Men vi hittade en buss tillbaka som tur var, även om vi fick gå från universitetet. Nåja. Det var gårdagen det, en riktigt bra födelsedag, trots en del missöden. Idag är det kanonväder igen. Joggade hela rundan imorse, det behövdes efter alla onyttiga saker jag åt igår. Snart ska vi iväg och handla, sen ska vi hälsa på min gudmor och efter det hoppas jag på en trevlig kväll med mina vänner. Det återstår att se. Jag återkommer såklart med info. Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0