Tomat- & basilikasoppa med gnocchi

Det blev lite så att jag såg efter vad jag hade i kyl och frys som jag måste försöka bli av med och så gjorde jag en soppa efter det. Fräste hackad gul lök och finhackad vitlök i lite smör, några delade körsbärstomater fick fräsa med för att ge mer smak. Sen hade jag i krossade tomater med chilismak, tomatpuré, vatten, lite buljongtärning, svartpeppar, finskuren basilika, zucchini, favabönor och gnocchi. Till åt jag av det avlånga, sega och smakrika brödet som vi bakade i skolan för någon månad sen, tillsammans med lite smör.

Även om det inte blev sensationellt så var det gott och gnocchin blev precis som klimp, vilket jag älskar. När jag var liten gick jag i byskola där vi hade egen kockerska. Hon visste att jag älskade köttsoppa med klimp (och att det egentligen var klimpen jag gillade och inte köttsoppan) så en dag hade hon gjort köttsoppa och en hel extra kastrull full med klimp - bara till mig. Vilken lycka!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0