Frukt & grönt

Igår ägnade vi alltså dagen åt att titta, klämma och känna, lukta och smaka på olika sorters grönsaker och frukter. Vi fick också en del info om dem, lite om var de kommer ifrån och vad de används till. Många saker hade jag sett förut, men det var en hel del som var nytt också. Jag hade t.ex. aldrig sett färsk gurkmeja eller lakritsrot tidigare, även om jag hört talas om det. Idag ska vi experimentera lite med grönsakerna, kan tänka mig att det blir en del leka med konsistens och liknande. Här är iallafall lite bilder från igår.


Lakritsfrö. Tydligen gott att smaksätta glass med.

Lakritsrot. Lakritspulvret som görs av den här smakar tydligen inte lakrits, utan som Jenka-tuggummit, om ni minns det?

Gula mini-mini-tomater. De tog slut snabbt.

En drös exotiska frukter.

Tamarind. Sett många gånger, men aldrig smakat förrän nu. Söt och god, påminde lite om dadel i smak och konsistens, men inte fullt så koncentrerad smak.

En annan variant av jordärtskocka, väldigt vacker tycker jag!

Färsk gurkmeja. Ser ut lite som ingefära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0