Vildsvinsfärs på två vis

Idag har det blivit två olika varianter på måltider innehållandes vildsvinsfärs. Det var första gången jag lagade mat på det och även första gången jag smakade det. Färsen var rätt torr upptäckte jag, det var ett måste med ägg i smeten för att över huvud taget få nån reson på den. Detta var till den första varianten som blev köttbullar. I den smeten hade jag finriven pecorinoost, 1 ägg, timjan, havssalt, nymalen svartpeppar och finhackade blötlagda torkade aprikoser. Eftersom jag inte skulle äta det till middag så blev det inte mer än en liten pyttesmakbit som verkade ok, kombo N smakade en hel bulle och betyget var klart godkänt.

Måltid nummer två, som jag också skulle äta till middag, blev en köttfärssås med inspiration från matälskarens blogg. Jag stekte först färsen, och den var svår att få i småbitar men efter några minuter av frenetiskt hackande med stekspaden lyckades jag någorlunda. När den var gyllenbrun hade jag i finhackad röd chili, finriven ingefära, pressad vitlök, fisksås och soja. När det stekt ihop sig ett tag tillsatte jag en nypa ljust muscovadosocker, strimlad spetskål och sockerärtor i mindre bitar som fick gotta ihop sig ett tag. Ja, jag har fastnat för ordet "gotta", det får ni leva med. I slutet hade jag också i en halv hackad ekologisk tomat. Serverade med äggnudlar och köttfärssåen, toppat med rostad hackad paranöt, citroncest och fryst basilika.

Ni anar inte hur gott det var! Ska ni göra något av mina recept så gör det här, jag stornjöt av varje tugga. Fråga min kombo, hon fick höra mina lovord ett par gånger under måltiden, väldigt uppskattat när hon och J ännu inte hunnit fixa sin middag (de står fortfarande och lagar mat). Ett stort tack till gulliga N som kom med en present till mig idag, inslagen och allt i gyllene papper. En sushi-kokbok! Söta söta N. Baktankar finns dock alltid, så snart blir det väl jag som bjuder på sushi ;)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0