Paltkalas

Orkade verkligen inte blogga igår efter att damerna gått hem, jag var så trött så ögonen gick i kors. Men en härlig lördag även denna helg med samma goa tjejer och med temat palt. Det var evigheter sen jag gjorde egen och det är verkligen inte alls så jobbigt som man alltid föreställer sig innan. Smeten gjordes på ett kilo finriven mandelpotatis, 3 dl kornmjöl, 2 dl vetemjöl och 1,5 tsk salt. That's it. Smeten ska vara lös, precis så att man kan ha den i handen utan att den liksom rinner mellan fingrarna i princip.

Sofia och Katarina hade med sig ingredienser till fyllningar de ville prova, Katarina kallrökt lax och färskost och Sofia västerbottensost och sidfläsk (tror jag det kallas). Min fyllning gjorde jag av det rökta kycklingpålägget som jag strimlade och stekte med shitakesvamp och sen hade jag också i strimlad egeninlagd ingefära. Det är väldigt enkelt att lägga in sin egen ingefära. Hyvla tunna skivor av färsk ingefära, koka snabbt upp den i vatten och häll bort vattnet. Därefter gör man en lag, och där får man välja lite själv vilken man vill göra, men jag gjorde en 1-2-3-lag som innebär att man kokar upp 1 del ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten som man sedan häller över ingefäran. Sen får den stå i tre timmar innan den är klar att användas. Nu hann jag inte vänta så länge, men den hade hunnit få lite smak av lagen åtminstone och mjuknat något.

När vi nu var i experimenterartagen så passade vi också på att göra en palt med soltorkad tomat, basilika och västerbottensost och det var faktiskt den som vi alla tyckte hade den smak som var mest intressant och som faktiskt fungerade. Laxen och färskosten kanske inte riktigt passade med palt, men kombinationen i sig är ju grym :) Kycklingen, svampen och ingefäran gjorde ingen sensation för smaklökarna, men det funkade helt klart. Till åt vi smör, rårörda lingon och messmörssås, som jag bara gjorde på vegetabilisk buljong, mycket messmör, vatten och maizena. Jag hade glömt hur god den såsen är!

Mysig dag hur som helst, med god mat och fenomenalt sällskap. Jag fick dessutom två grymma presenter, en Julienne cutter som man alltså kan strimla t.ex. morot med och en salladsslunga. Båda sakerna kommer jag få stor användning för och tjejerna vet att jag är en sucker för köksprylar ;) Stort tack tjejer, ni gjorde min dag!


Palten kokar för fullt.. och spricker för fullt ;) Det är inte lätt att få paltarna att hålla ihop alla gånger!

Palten med kyckling, shitake och ingefära.

Lax och färskost.

Soltorkad tomat, basilika och västerbottensost.

Bänkade framför tvn inför kvällens avsnitt av Robinson med vindruvor, plastflaskevin och mina ingefärskakor & drömmar.

Där fick jag också mina presenter, julienne cuttern, ett supergulligt kort och salladsslungan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0