Laxpudding

Dag två med mandelpotatisen då. Det krävs ju att man anstränger sig lite för att det inte ska bli tjatigt med potatis, men med tanke på hur sällan jag äter det i vanliga fall så är det väl bara nyttigt att lär mig olika sätt att variera den goda knölen på :) Idag gjorde jag laxpudding. Först kokade jag 5 potatisar nästan klart, därefter skivade jag den ganska tunt. Laxfilén skivade jag också tunt, och gul lök skar jag först i ringar som jag sen delade på mitten. I en avlång brödform, som jag smörjt in med lite smör, varvade jag sen potatis, lök, gräslök och lax, två gånger om. Över det hela hade jag stanningssmeten som bestod av 2,25 dl sojamjölk, ett ägg, dijonsenap, sambal oelek, örtsalt och svartpeppar. Överst fördelade jag ca 1 msk ströbröd. Klart att ställas i ugnen på 225 grader i 20 minuter.

Det var första gången jag gjorde laxpudding och det blev både lyckat och riktigt gott, men det var väl ingen chock egentligen. Potatis och lax kan inte bli fel. Till åt jag broccoli, heller aldrig fel till lax. Nu har jag väl ca 2 omgångar potatis kvar att komma på nåt nytt med. Förslag kanske?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0