Fiskbiffar med persiljesås & färskpotatis

Näst sista frysmaten lagades till idag - paketet med sej. Jag malde ner de tinade bitarna till färs i matberedaren. Efter det blandade jag ströbröd (en wasa frukost jag krossat till småsmulor då ströbrödet var nerpackat), vetegroddar och ett ägg som fick svälla några minuter innan jag blandade ihop det med färsen. Som krydda hade jag helst velat ha en hög citroncest, men i brist på färsk citron så fick det bli lite limesaft, citronpeppar, örtsalt och finskuren kruspersilja. Formade till biffar och stekte ca 3 minuter på varje sida.

Eftersom den enda kastrullen vi har lämnat kvar för matlagning var upptagen med att koka potatis så gjorde jag såsen i micron. Först värmde jag upp havremjölk, hällde sen i maizena utblandat med lite vatten, in i micron och värma upp igen och sen i med örtsalt och persilja. Gick hur bra som helst!

Så till slut serverade jag biffarna med såsen, färskpotatisen, broccoli och blandsallad med rädisa. God middag som kändes väldigt husmanskostig, vilket jag tycker är trevligt. Min mamma serverade saker som kalops, pölsa och palt när vi var små och det är henne jag ska tacka för att jag har känslan för den kvar i mig. Det är så många nya influenser från andra delar av världen numera, så jag tycker det är viktigt att ha kvar en del av den svenska matkulturen också. Den kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat.


Kommentarer
Postat av: molly

tittar in och önskar dig en bra dag :) jag hoppas att du, liksom jag, har sol och riktigt varmt hos dig :)

kram kram

2009-05-30 @ 07:37:23
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0