Fabulous!

Verkligen en fantastisk, underbar dag! Jag har haft så himla trevligt att jag inte riktigt insåg det på allvar förrän jag kom hem. Avslappnat, väldigt trevligt sällskap, underbar mat, vackert väder.. ja, det finns inget som klår det. Och nu, nu blir det bilder så det räcker och blir över. Jag tar det i omgångar tror jag. Dagen var planerad så långt som att jag, Sofia och Katarina skulle baka. Längre än så hade vi inte bestämt och således visste jag inte om det skulle bli middag eller liknande heller. Hur som helst, så när jag kom hem till Katarina visade det sig att de precis skulle äta lunch och jag som inte hunnit med det var galet hungrig, så det passade ju alldeles perfekt! Nu råkar det vara så att Katarinas pojkvän är kock, och vi var så lyckligt lottade att han lagade lunchen åt oss idag. En otroligt god pasta med fetaost, soltorkade tomater, parmesan, ruccola och basilika. Lyckan var gjord.



Efter lunchen satte vi igång med bakandet, som vi lyckades få att fungera ganska bra, trots ett ganska litet kök och begränsad mängd tillbehör. Dock bra många fler än vad vi är vana vid, så det var förmodligen därför det gick så bra. Och för att jag och Sofia är vana vid att diska och inte ställa in allt i diskmaskinen (ja, de har en, en stor!) ;)
Först ut var Sofias macaroons, något jag har sett mycket av på tastespotting, så det var verkligen kul att hon skulle göra dem! Hon valde en härlig lila färg på sina och en fyllning med svartvinbär. Det var banne mig den godaste kaka jag ätit på väldigt länge, helt underbar! Bra jobbat!


Sofia klurar på hur hon ska få upp mandelmasseförpackningen :)

Den fina lila färgen på väg att skapas.


Dert fantastiska slutresultatet. Mmmmums!

Dags för mig att baka. Jag valde att göra en chokladkaka med dadlar och kardemumma med en ganache-topping med rostade sesamfrön. Den blev riktigt bra faktiskt, jag är helnöjd! En riktig vuxenkaka skulle jag vilja säga.




Katarina hade tänkt göra ett experiment som innebar att hon skulle prova göra en ganache med vatten istället för grädde. Det gick tyvärr inte riktigt som hon ville, den skar sig duktigt vid båda försöken. Men nu vet vi att det inte går, att det är ruggigt svårt eller att man åtminstone måste äta upp den inom en minut, innan den skär sig.. ;) Men skam den som ger sig, hon satte igång att göra något efter ett brownie-recept, men som egentligen blev en fudge, som avnjöts senare med havssalt (eller var det flingsalt?) och olivolja. Farligt gott!


Förlåt Katarina, men jag kunde inte låta bli! Visst är hon snygg i sin bakningsoutfit?! :)



Under eftermiddagens gång så hade vi återigen äran att få uppleva Patriks fantastiska kökskonster, och denna gång i form av drinkblandning. Det blev en riktigt vacker och välsmakande drink med hallon och grape som vi avnjöt under en paus i solen ute på balkongen. Lovely!




Nej, det är inte slut än. Det blev faktiskt middag också, och dessutom grillat. Nu skulle de andra grilla hamburgare gjorda på nötfärs som jag inte äter, så jag susade iväg som snabbast och ryckte åt mig ett paket vegburgare från frysdisken. Ett helt ok val visade det sig, från nutana igen, och indibiffar tror jag de kallades. Så grillat blev det även för mig, och jag fick äntligen smaka Max egna hamburgerbröd, friscobröden, som verkligen var supergoda. På hade jag cheddarost, BBQ sås med chipotle, sallad, rödlök, coleslaw (hemmagjord), tomat och senap. Så underbart god så det går inte att beskriva! Jag njöt av varje tugga. Till åt jag också lite ceasarsallad och måltidsdrycken var ett väldigt gott och fruktigt rött vin.


Grillmaster Patrik.

Min burgare.

Sofias burgare.





Trodde ni det var över? Inte riktigt än. Kvällen avslutades, ja för min del, med Robinson förstås (misstänkte ganska snart att det var dags för Roy att lämna) , och fika med de kakor vi bakat under dagen och en god kopp kaffe. Jag har haft så trevligt idag, tack underbara vänner, ni är så bäst så ni vet inte!



Min kaka serverades dessutom med vaniljkräm. Hemmagjord? Javisst.

Trött, men lycklig, ska jag nu inta sängläge. En dag som denna kommer jag leva på länge. God natt på er!








Kommentarer
Postat av: Sofia

Du e så bäst så du vet inte!! :)) Nu ere verkligen gonatt för mig också, kom just hem, trött! Kom förbi å käka upp de sista macaronsen imorrn vettja! :P Kramar!!

2009-05-03 @ 01:17:52
Postat av: Mattanten

fy fasen vad grym du är på att fota mat! ser riktigt mumsigt ut... och det var det ju. Om jag är lik mej på fotot är jag fan inte snygg men baka kaka kan jag. den här gången hade jag ju hela 30 g mjöl i så då kan det väl inte vara en fudge ;) jag VET att man kan göra ganache på vatten men jag minns bara inte HUR. Ska klura ut det nån dag...

2009-05-03 @ 13:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0