Diet-hysterin

Jag förstår faktiskt att folk blir förvirrade när det kommer till dieter, att det blir fel, att det blandas ihop, att det uppstår missförstånd. Det är sån hysteri över alla dieter nu och inte ens jag som är väldigt intresserad av vad som händer i området har haft möjlighet att hänga med. LCHF verkar vara den senaste trenden, men ärligt talat känns det bara som en upprepning av alla andra högt fettintag och lågt kolhydratsintags-dieter som kommit de senaste åren. De bygger för det mesta på samma sak, uteslut kolhydraterna. Jag tycker det pratas och fokuseras för mycket på vad vi inte ska äta istället för vad som är bra för oss att äta.

De missförstånd jag pratar om är bl.a. när det kommer till GI-metoden, som innebär att man ska dra ner rejält på kolhydraterna, men som ska följas några veckor för att sedan gå över till mer, långsamma kolhydrater. Den biten verkar många missa, eller välja att inte ta till sig. Jag blir så trött på den här hysterin. Min pappa brukar ringa ibland och prata med mig om det här, han tycker det är intressant eftersom jag läser en del om det på skolan. Ofta har han hört nåt nytt och berättar om vad som nu är boven i dramat gällande viktökningar. Jag säger bara att det inte finns någon bov, vi behöver alla näringsämnen och lagom av allt. Annika Dahlqvist fick en fråga på en av sina föreläsningar om hur det är med hennes mage när hon inte får i sig så mycket fibrer. Och svaret? Hon använder laxermedel två gånger i veckan. Låter inte särskilt sunt tycker jag.

Jag tycker dessutom det fokuseras för mycket på mat över huvud taget som boven i dramat för den kraftiga viktökningen i västvärlden de senaste åren. Visst har det såklart betydelse vad man stoppar i sig, men det har också väldigt stor betydelse hur mycket vi rör på oss. Människan är lat i grunden och för varje år som går så förändras våran livsstil så vi kan leva våra liv med minsta möjliga ansträningning. Just pga våran lata natur så är det dit utvecklingen leder. När möjligheten finns så är det klart att många tar den. Det är bekvämt. Dagens samhälle kräver mer disciplin och mer envishet och vilja från den enskilda individen än tidigare, då man inte hade samma valmöjligheter. Nu kan vi välja att ta bilen till jobbet, åka buss, cykla eller gå. 

För att gå tillbaka till maten så kan jag dela med mig av min tanke, som är att man ska äta varierat, det man tycker är gott, av alla färger, smaker och former och av alla näringsämnen. De flesta vet vad som är bra och inte, men trots det följer många blint de larm som ständigt dyker upp i media. Folk vågar inte lita på sitt eget omdöme, det är så det måste vara. När de nu började varna för att frukt skulle vara fettbildande så var det bara som att luften gick ur mig. Jag har alltid tänkt att det finns ju iallafall en sak de aldrig kommer kunna klanka ner på och det är just frukten. Varför! Varför måste dem? Hur tänker dem? Ärligt talat, sluta lyssna på skräpet, jag har för längesen tappat tilliten till media när det kommer till kosthållning.

Nyckelorden är sunt förnuft. Ät allt men inte alltid!


Vitaminer, antioxidanter, fibrer och ren och skär njutning för smaklökarna. Jag kommer, oavsett vad någon säger, aldrig sluta äta i min mening det bästa som jorden har att erbjuda oss i matväg.

Bild från aftonbladet

Kommentarer
Postat av: Filibabba

Vilken fin blogg! hit kommer jag tillbaka! =)

2009-05-10 @ 22:51:54
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0