Inspirerande dag

Sen blogg blev det visst idag, men jag har inte varit hemma mycket idag alls, först nu har jag kunnat sätta mig ner och andas ut. Till att börja med iallafall, så har vi spenderat ännu en dag i köket. De här två dagarna har vi haft äran att få lära oss om desserter av Magnus Johansson och idag visade han bland annat hur man tempererar choklad, verkligen grymt kul att se! Jag filmade också lite, men eftersom jag inte vet hur man lägger in filmer i bloggen så får ni hålla till godo med de två bilder jag lyckades ta under tiden.


För att chokladen ska stelna och hålla bra form även i rumstemperatur så krävs att man tempererar den. För mörk choklad gäller det först att värma den till 55 grader. Sedan ska den ner till 28 grader och därefter upp till 31-32 grader. Detta för att den ska kristalliseras. Väldigt intressant och inte alls lika lätt som det såg ut, fick vi lära oss senare...

När han dragit ut chokladen tunt, tunt på det här viset kunde han sedan göra olika former av garnityrer..

..som den här till exempel.

Eller som de här. Väldigt vackert och inte så avancerat som man kan tro.

Det här har varit en drömdag för mig som älskar choklad, både att äta och att baka med. Jag misstänker att jag precis som jag tidigare också drömt om, kommer att jobba mer med desserter och choklad i framtiden. När och hur är en annan fråga, men jag blev helt klart väldigt inspirerad de här dagarna! Tyvärr fick jag inte bilder på allt idag, pga att jag glömt att ladda kameran..

Kommentarer
Postat av: Molly

vilka vackra alster :) jag förstår att du tyckte att det var en givande dag samt att det är något du vill syssla med, det skulle jag också vilja :)

du får ha en underbar lill-lördag :)

take care! Kramar

2009-04-01 @ 06:05:47
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0