Hjortronkaka

Jag lägger ju sällan ut några recept här, man skulle kunna påstå att de är ytterst sällsynta. Detta beror allra mest på att jag nästan alltid inspireras under tiden jag lagar maten och således kastar jag i saker från höger och vänster och tänker inte alltid på hur mycket jag har i av allt, vilket skulle innebära att inget recept skulle göra måltiden rätta..eller vad jag ska säga.. men ni kanske förstår. Om det nu skulle önskas recept får ni givetvis säga till så ska jag göra mitt bästa för att memorera det hela :)

Hur som helst. I sällsynta fall händer det ju att jag slänger in ett recept och i det här fallet, när det gäller denna goda kaka, så ville jag dela med mig av det. Inte svårt, inga krångliga ingredienser och ett mycket trevligt resultat, så här kommer receptet på den fantastiska hjortronkaka vi bakade idag.



Ingredienser för själva kakan:

  • 2 st ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl vatten eller Lapponia
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk salt
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl grovhackade valnötter
  • 1 dl rapsolja
  • 2-3 dl hjortron
Ingredienser för topping:

  • 1 dl hjortron
  • Vatten eller Lapponia
  • ca 2 msk socker
Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smöra en form och blanda lite socker och kanel och "bröa" en form, ex springform, med det.
3. Vispa äggen pösiga tillsammans med sockret. Tillsätt valnötterna och rapsoljan. Blanda bakpulver, bikarbonat, kanel och salt med mjölet och rör ner i smeten.
4. Blanda hjortronen med vatten eller Lapponia. Använder du vatten, tillsätt även någon matsked socker. Mosa hjortronen något för att få ut smakerna ordentligt.
5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter.
6. Koka 1 dl hjortron med vatten eller Lapponia, i båda fallen behövs socker för konsistensen och för att hjortronen inte ska uppfattas som för sura. Koka i någon minut tills sockret löst sig ordentligt. Bred ut toppingen över kakan och garnera gärna med några färska hjortron. Servera med kesella vanilj eller vaniljglass.

Det här är vad jag minns av hur vi gjorde kakan idag, det blev lite ändringar under bakandets gång, men det borde stämma :) Lapponia är en hjortronlikör som finns på systemet, men som sagt fungerar det lika bra med vatten. Hoppas ni provar för den var verkligen otroligt god!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0