Hel kyckling i ugn med ugnsbakade rotfrukter

Kick ass, vilket FLIP det blev! Varför har jag inte gjort ugnsstekt kyckling förut? Billigt, enkelt och så gott. Det var ljuvligt, I tell you, ljuvligt! Först tinade jag förstås kycklingen. Därefter gjorde jag en blandning av flytande smör, rosmarin och pressad vitlöksklyfta. Denna blandningen tryckte jag in i små jack jag hade gjort lite varstans på kycklingen. När detta var klart kryddade jag även med havssalt och nymalen svartpeppar. Sen var det bara att slänga in den i ugnen i ca 1,5 timme på 175 grader.

Under tiden förberedde jag klyftad potatis, morot och lök och något förkokt rödbeta, de tar ju lite längre tid på sig att mjukna än potatis. När det var 25 minuter kvar på kycklingen skjutsade jag in rotfrukterna kryddade med rosmarin, svartpeppar, havssalt och rapsolja. Till sist var kycklingen färdig och köttet verkligen bara föll av benen, det var så mört och saftigt. Visst är det lite slibbigt och kladdigt att ta isär allt, men jag tyckte faktiskt mest det var ganska roligt :) och nu vet jag lite bättre var allt bra kött på kycklingen sitter, det är inte ofta man tänker på var kycklingfilén är "hämtad" ifrån när man köper den färdig på påse.

Innan jag började med styckningen så hällde jag ur skyn som blev av själva ugnsstekningen i en kastrull, hällde i lite havrematgrädde, maizena (utblandat med vatten innan), buljongtärning och lite fryst hackad persilja. Detta fick koka upp och det blev alldeles lagomt tjockt. Sen valde jag ut några fina kycklingbitar, la upp rotfrukterna och hällde över lite sås. Till åt jag en sallad med blandsallad, tomat, champinjon, alfaalfagroddar och dadelbalsamvinäger. Så här gott har jag inte ätit på år och dar. Ni måste verkligen prova nån gång, det är värt det!





Kommentarer
Postat av: molly

egentligen gillar jag också de naturella bäst, men jag var nyfiken på LIDLs :p det blev fem stycken; körsbär, persika/passionsfrukt, jordgubb, jordgubb/lime och vanilj. jag har testat jordgubb/lime och den var ganska söt så jag spädde ut den med lidls kvarg och då blev det bättre :)



nja, schlager är väl sådär tycker jag men idag är det ju final och då är ju de bästa kvar så då går det att se ;)



vad vill du jobba med när du är klar med utbildningen?:)



kyckligen ser bra ut, inte för att jag äter det men jag kan se sånt ;)



du får ha en underbar kväll tjejen! kramar

2009-03-14 @ 19:37:17
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0