Den dåliga bananen


Jag håller med apan på reklamen, don't eat my bananas. Fast jag tycker inte apan ska äta den heller så länge den kommer från de odlingar vars bananer går till försäljning världen över. Ja, såvida det inte är ekologiska bananodlingar förstås.

Under tiden vi höll på med S.M.A.R.T.-arbetet så fick vi vid flera tillfällen höra om bananer och om hur produktionen fungerar. Visste ni förresten att svenskarna åt mest bananer i Europa mellan 1997 och 2002? Det är tyvärr ganska självklart att större delen av dem inte var ekologiska. Bananodlingarna besprutas hårt och detta medan de stackare som arbetar där är på plats. Detta leder såklart till sjukdomar och allmän ohälsa bland arbetarna. Även skog, mark och vattendrag förgiftas kraftigt. Då jag fått veta allt det här så har jag verkligen ingen lust att köpa de vanliga bananerna längre.

Däremot kommer jag köpa de ekologiska när längtan efter banan blir för stor, och någon ekonomisk kris kommer jag inte råka ut för direkt då ekologiska bananer bara kostar 4 kr mer per kilo. Ett pris jag mer än gärna betalar. Frågan är varför jag inte fått upp ögonen för det förrän nu. Jag brukar handla ekologiskt när jag tycker det är ekonomiskt hållbart, men jag har nog dragit mig för de ekologiska då de säljs i en större mängd och jag är ingen storförbrukare av banan.

En av grupperna hade vid redovisningstillfället också ett blindtest där vi fick smaka på vanlig och ekologisk banan. Majoriteten tyckte att den ekologiska var godare. Det är nog lätt att blunda för det som sker tusentals mil bort, men jag hoppas och tror att vi är på väg mot ett samhälle med mycket mer öppna och vaksamma ögon.

Kommentarer
Postat av: Eva

Banan är inge gott och dessutom får jag halsbränna av dom. Kanske det beror på de hårda besprutningarna?

2009-03-23 @ 11:10:41
URL: http://eemmjj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0