Chai-råris med kidney- & rödbetsgryta

Jag tänkte att kan man göra kaffepasta så skulle väl théris inte vara så dumt? Jag tänkte först göra en ren indisk gryta med linser, men så kom jag på att jag hade kidneybönor hemma och rödbetor och fänkål och.. ja, det blev nånting helt annat. Kokade först upp vatten och lät en kula med chaithé koka med någon minut och hällde sedan i riset som skulle koka i 40-45 minuter. Sen strimlade jag gul lök, rödbetor och fänkål som fick steka tillsammans med gurkmeja, fänkålsfrön, kummin och senapsfrön i en stekpanna. När det hade fått gotta till sig ett tag hällde jag på krossade tomater med chilismak, en smulad buljongtärning och nymalen svartpeppar. Detta fick puttra i kanske 15-20 minuter innan jag till slut hällde på kidneybönorna och strimlad zucchini, detta för att behålla krispigheten i dem.

Och resultatet? Jättegott! Speciellt bra blev det med kesella- & yoghurtklicken med örtsalt, basilika och lime som jag hade på toppen, det blev frisk och gott och en bra kontrast till den kryddiga och heta grytan. Riset fick ingen övermäktig smak utan doftade och smakade milt av chaithéet. Det här är bland det godaste vegetariska jag gjort.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0