Sås-tips

Kanske är det självklart för många, kanske är det något nytt för andra. Jag vet inte, men jag tänker ändå dela med mig av ett tips på hur man gör en sås, så får den som vill ta det till sig :) Min lillebror stekte några kycklinglår (sen middag) och kokar just nu ris. Jag frågade honom vad han skulle äta till kycklingen. Bara ris, var svaret. Eftersom jag inte står ut med tanken på att han ska äta kyckling med torrt ris så ställde jag mig och gjorde en sås. Nu hade han stekt kycklingen i en gryta och en massa härlig sky fanns på botten. Perfekt till sås!

Jag tog en ny kastrull, smälte smör och stekte lite finhackad gul lök. Därefter pudrade jag på vetemjöl och rörde om ordentligt. Sedan hällde jag på skyn och när det hela tjocknat ordentligt och puttrat ett tag så hällde jag även i mjölk, tills det blev lagom konsistens. Kryddor fick bli örtsalt, dragon och curry och resultatet blev riktigt bra. Nu kan jag med gott samvete låta min bror hugga in på middagen. Några grönsaker kunde jag dock inte smussla med på hans tallrik, men nån gång ska jag väl kunna omvända även honom (mitt senaste projekt var jag själv). En sak i taget.


Bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0