Vegetarisk kost

Det var väl inte den mest innehållsrika föreläsningen, men de flesta i den här kursen har varit lite skrapa-på-ytan-varianter. Några saker kan dock vara värda att ta upp, som till exempel hur man får i sig viktiga näringsämnen när man utesluter animaliska produkter.

Järn - finns i baljväxter, mörka bladgrönsaker, nötter, fullkornsprodukter, torkad frukt. Det man kan tänka på är att t.ex. kalcium hämmar upptaget av järn.
Zink - finns i fullkornsbröd, baljväxter, frön, nötter, ris, rödbetor. Även zinkupptaget hämmas av kalcium.
Selen - finns i pasta, hirs, råris, baljväxter, nötter, mandlar, solrosfrön. Innehållet av selen i de här produkterna varierar dock, då selenhalten i jorden inte är så hög i Sverige. Däremot importerade produkter och främst kikärter, linser och vissa nötter kan vara en bra källa för selen.
Kalcium - finns i bladgrönsaker, kål, ärtor, bönor, linser, rotfrukter, sesamfrö, mandel, torkad frukt, nypon, svarta vinbär. Det kan vara lite klurigt att få i sig tillräckliga mängder. Använder man t.ex. sojaprodukter, se då till att köpa de kalciumberikade varianterna.
Vitamin D - finns i lax, äggula och produceras även i kroppen genom solljuset. Håll utkik efter vitamin D-berikade produkter i butiken, speciellt då under vinterhalvåret när vi får sparsamt med sol.
Vitamin B12 - finns i princip inte i vegetabilisk kost. Är du lakto-ovo-vegetarian, dvs dricker mjölk och äter ägg så får du i dig något mer, men allra mest finns denna vitamin i kött, fisk, skaldjur.
Lite osmaklig kuriosa -gorillorna behöver B12 precis som vi människor, men eftersom de är vegetarianer så borde det bli problem.. men de klarar sig, för de äter sin avföring. Trevligt. Då är jag helst inte vegetarian om det är vad som krävs.

Vi fick en grymt rolig gruppuppgift också som innebär att vi ska göra en kreativ vegetarisk måltid för fyra personer, som vi sen bjuder en av de andra grupperna på. Där ska vi få med alla näringsämnen och en bra sammansättning av kolhydrater, protein och fett. Jag älskar min utbildning!

Vi kom förresten fram till att jag är en semi-vegetarian, som väljer lite vad jag vill utesluta. Så nu har jag visst en stämpel också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0