Jordärtkockssoppa med brödstänger

Jordärtskockor är något jag upptäckt ganska nyligt och hittills har jag bara gjort puré på dem, men idag tänkte jag prova på en soppa. Jag hackade jordärtskockorna, sharlottenlök och vitlök som jag stekte i lite rapsolja tills löken var lite blank. Därefter hällde jag på grönsaksbuljong och vitt matlagningsvin och lät det puttra i 10 minuter. Sen i med lite sojamjölk som fick puttra med ett tag. Tyvärr har sojamjölk den egenskapen att den blir grynig när man hettar upp den. Som tur var så påverkade det inte slutresultatet och den blev ljus och krämig när jag sedan mixade allt. Nu är det ju så att vissa lär sig av sina misstag men jag verkar inte vara en av dem. Återigen hällde jag i svartpeppar direkt från påsen och sen hade jag väl närmare en tesked i soppan.. men det blev inte så farligt, bara lite hetare än tänkt.

Hur som helst, till soppan tog jag den resterande delen av frukostbullen jag åt av imorse, rostade den lite lätt i en torr stekpanna, penslade med lite rapsolja och gned en halv vitlöksklyfta mot den frasiga ytan. Det räcker alldeles bra det för att få en god vitlökssmak. Jag åt faktiskt soppan med brödstängerna som "sked", och det var riktigt gott, så det här gör jag om fler gånger. Men med mindre svartpeppar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0