Het majssoppa med laxsmörgås

Öppnade äntligen den buffétidning jag fick från ica för ett tag sen. Förutom en värdecheck på 25 kr så hittade jag också ett recept på en soppa som verkade intressant. Mest för att jag sett en stackars burk med majs som marinbiologen som tidigare bodde här hade lämnat kvar. Hade det mesta hemma så jag satte igång med att steka sharlottenlök tillsammans med sambal oelek och gurkmeja, hällde sen på majskornen, vatten, buljong och lät det puttra i 10 minuter. Mixade sen allt till en slät soppa, tillsatte lite sojamjölk och limesaft och voilá, supergod majssoppa. Till det rostade jag en fröig-halva på vilken jag hade en blandning av kesella, pepparrot och basilika, sedan sallad, kallrökt lax och tomat. Soppa funkar verkligen perfekt i vintertider!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0