Yoghurt med vanillin

Egentligen gillar jag inte att använda vanillin utan skulle föredra att ha ett ekologisk äkta vaniljpulver hemma, eller vaniljextrakt. Nu råkar det vara en lyxvara som studenter inte har råd med, så jag får nöja mig med vanillinet tills vidare. För er som inte visste, till den skaran som även jag tillhörde för någon vecka sen, så är det alltså inte en gnutta vanilj i vanillin. Det framställs av lignin som finns i ruttet granträ. Genast känns det ännu mindre lockande att använda produkten. Magnus Johansson som vi hade i desserter förra veckan berättade att Sia-glassen har en vaniljglass med en vaniljstång på locket, men han tyckte de borde sätta dit en gran istället eftersom det inte fanns en gnutta vanilj i glassen utan alltså vanillin.

Dagens frukost blev alltså yoghurt med vanillin, jordgubbar, filéad blodgrape, müsli, hasselnöt, sultanrussin och lite allbran plus, detta tillkom senare. Idag provade jag också brödet jag bakade igår, tillsammans med en blandning av kesella och messmör. Brödet var mustigt och gott med bra tuggmotstånd. Kanske en aning smuligt, men Andreas Helgesson (fantastisk lärare!) som vi hade i det momentet sa att man kunde skålla grahamsmjölet innan bakningen så skulle brödet hålla sig saftigt längre. Bra tips!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0