Tre i en

Det hela började med att jag skulle ta tag i vaniljsås-makeriet. Denna görs bland annat på äggula och det blev 6 stackars äggvitor kvarlämnade efter vaniljsåsen var klar. Vad kan man göra på äggvita? Ja, maräng förstås.. men vad är lite roligare? Italiensk maräng! Så jag satte igång med en sats av det också, väldigt trevligt att få alla de här recepten av Magnus Johansson. Om det blev lyckat däremot kan jag inte säga, jag har aldrig tillagat något av det tidigare och vet således inte hur det ska vara i konsistens och smak.

Men det blev dessutom så
att jag inte behövde mer än 2 äggvitor till marängen.. 4 kvar. Jag hatar att slänga mat och då det började dra sig mot middagstid så tänkte jag, omelett på enbart äggvita, varför inte? Och det är klart det fungerar, det smakar bara inte lika mycket och blir inte fullt så krämigt. Jag smaksatte med ajvar relish oliv, curry, örtsalt och svartpeppar. Stekte först lök och champinjon, hällde över vitorna med kryddorna och när den satt sig något slängde jag också på lite skivade sockerärtor, zucchini och ruccola. Av de här 6 äggen fick jag alltså till tre helt olika saker, det är inte dåligt tycker jag :) Förresten, är det någon som vet något roligt man kan använda den italienska marängen till?


Vanilsåsen på avsvalning, italiensk maräng in the making och sedan färdig att frysas in.


Fin färg fick omeletten, men det kanske berodde mest på curryn..

Kommentarer
Postat av: Sarah

Oj vad sugen jag blev på omelett nu! Det är så sjukt gott och underskattat ju.

2009-04-08 @ 20:01:16
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: molly

tittar in och säger hej samt önskar en god natt i förtid :)

ha det bra och dröm så sött

2009-04-08 @ 20:35:35
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Sofia

Härligt att köra äggtema så här till påsk! Läste på aftonbladet att ägg dessutom är mycket nyttigare än man tidigare trott, mindre kolesterol och mer vitaminer!

Vi hade "Egg White Omelette" på frukostmenyn i London, räknas som nån typ av bantarfrulle, bara protein liksom.. tycker faktiskt det kan va riktigt gott också!

Vi kanske kan ses å göra nåt nästa vecka? Jag åker till mamma i helgen, men tror ja ska vara tillbaks i Ume på tisdag kanske..! Ha en riktigt skön påsk! Kramen!

2009-04-08 @ 21:21:38
Postat av: Eva-Stina

Haha, det roligaste med det är väl att jag inte ens tänkte på att det råkar vara påsk och äggens högtid just nu :P

Ja, ägg ÄR nyttigt, man kan lätt äta det varje dag om man så vill. Äggvitan är ju också mycket magrare än äggulan så en bantarfrulle blir det helt klart :)



Ja, det vore skoj att hitta på nåt! Jag är förmodligen tillbaka på måndag, med eventuellt prat om att dra vidare till luleå, men mitt bankkonto har lite att säga till om i det fallet så förmodligen är jag i stan :) Vi får höras till veckan helt enkelt! Ha en skön påsk du med! Kram kram!

2009-04-08 @ 21:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0