Het bönsoppa

Jag har fortfarande kvar favabönor och när de nu måste ätas upp så får jag försöka variera maträtterna jag gör dem med så det inte blir så tjatigt. Soppa är inte något jag äter ofta, men med lite mer matiga bönor i tänkte jag att det kunde fungera. Och det gjorde det verkligen.

Först stekte jag 1/4 gul lök i lite olja, tillsatte sedan en halv pressad vitlöksklyfta, 1 och 1/4 dl vatten, en 3/4 grillad paprika från burk, en ½ matsked tomatpuré och ca 1 dl krossade tomater med chilismak. Detta fick puttra några minuter innan jag tillsatte persilja, örtsalt, svartpeppar och 1dl favabönor. När det blivit varmt hällde jag ner allt i mixern och körde runt några varv, så det fortfarande var lite småbitar kvar. Hällde upp soppan i skålen, toppade med mer persilja och avnjöt det hela med en bit av det avlånga baguette-liknande brödet som bakades i måndag. Båda delarna smakade verkligen jättebra!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0