Fiskbullar i hummersås

Och nej, inte från en konservburk :) Fiskbullarna gjorde jag i köket i skolan som ni kanske minns att jag berättade om, och såsen gjorde jag här hemma, dock inte med hemmagjord hummerfond, det finns ju gränser. Fiskbullarna är gjorda av 300 gram torsk och 300 g lax som maldes i en köttkvarn. Jag tror dock det går lika bra att mixa det i en matberedare, det ska ju ändå bli en smet. I en annan skål blandar man 2 ägg, 3 msk ströbröd och en medelstor kokt, finriven potatis och låter det svälla i några minuter. Därefter blandar man ihop det med färsen och kryddar med det man känner för, jag hade dock bara i salt och svartpeppar efter receptet. Rulla till små bollar med fuktiga händer och stek i stekpanna.

Såsen gjorde jag genom att först steka lite gul lök och röd chili.
Efter ett tag hade jag i fiskbullarna som fick bli varma innan jag hällde på en blandning av sojamjölk, maizena, tomatpuré, hummerfond, lite lite örtsalt och svartpeppar. Jag tänkte ha i persilja också, men det glömde jag förstås. Såsen blev verkligen god och jag lovar att även om det blir lite stök och bök med fiskbullarna så är det värt det, om man vill slippa de läskiga, svampiga som finns att köpa färdiga. Ruggigt goda! Till serverade jag vanlig kokt potatis, broccoli, grönsallad och röd paprika.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0